За лаштунками орф-театру. Інтеграція та діджиталізація. Сучасні технології та програмне забезпечення для залучення людей з інвалідністю до театральних постановок та музичних перформансів

Використання сучасних технологій для залучення людей з інвалідністю до творчої діяльності на прикладі Digital Orchestra «Drake Music Scotland» (Піт Спаркес)

Дивитися лекцію

Читати текст

Привіт! Я – Піт Спаркс з «Drake Music Scotland». Записую коротку презентацію про нашу організацію та про діяльність, якою ми займаємося.

Drake Music Scotland – благодійна організація, розташована в Единбурзі, столиці Шотландії, створена наприкінці 1990-х з проекту, започаткованого ще у 1980-х Адель Дрейк. Саме звідти походить наша назва.

Drake Music Scotland
1980-ті – проєкт, започаткований Адель Дрейк, «Дослідницький проєкт Дрейк»;
2019 – нагорода «Благодійність року»;

Мистецька організація

  • Музична освіта
  • Нова музика
  • Виступи і записи
  • Технології та інновації

Це все у співпраці.

У 2019 році нас нагороджено премією «Благодійність року» у Шотландії. Ми мистецька організація, а не музична школа чи інститут. Як благодійна організація, ми отримуємо фінансування для наших проєктів з мистецьких нагород, від трастів, фондів та інших спонсорів. Ми працюємо у сфері музичної освіти, реалізовуємо безліч проєктів у школах, також працюємо з новими музичними ансамблями, оркестрами.

Багато наших творчих проєктів передбачають виступи та записи. Одна з наших особливостей, особливих рис нашої діяльності – це застосування технологій для забезпечення доступу до музики людей, які інакше не могли б музикувати. Вся ця робота передбачає постійну ґрунтовну співпрацю з партнерами.

Наше бачення: змінити життя людей за допомогою сили музики.

DMS Learn (навчання)

  • 1000 учнів щорічно – творчі музичні проєкти
  • MusicSPACE (простір музики) навчання для дорослих – за допомогою відповідних технології та адаптивних методів навчання

DMS Create (творчість)

  • Виступи й записи музикантів з фізичними вадами
  • Діджитал (цифровий) оркестр
  • iPad квартет
  • гурти й сольні виконавці

Навички й лідерство (знання і досвід)

  • Тренінги, конференції

Наше бачення полягає в тому, щоб змінити життя людей силою музики. Для цього ми працюємо у кількох окремих напрямках.

DMS Learn щорічно охоплює понад 1000 школярів. Більшість із них навчається в спеціальних школах або в окремих спеціалізованих класах через труднощі з навчанням, порушення, що ускладнюють навчання, або фізичні вади. У нас ще є програма Music SPACE (простір музики), що спрямована на навчання музиці дорослих та людей поважного віку за допомогою відповідних сучасних технології та адаптивних, доступних навчальних методик.

Інший напрямок нашої роботи – DMS Create, допомога музикантам з інвалідністю, які виконують і записують власну музику. У нас є діджитал (цифровий) оркестр, до складу якого входять ноутбуки, iPad й клавіатури з фігурними нотками. Ще маємо iPad квартет, яким займається Клер Джонсон, одна з наших музичних керівниць, що має фізичні вади.

У нас також є кілька гуртів і сольних виконавців. Значна частина нашої роботи стосується створення музики та виконання її наживо. Ми також проводимо різноманітні тренінги й навчання, події та курси для вчителів і музикантів, щоб поділитися своїми напрацюваннями у створенні музики.

Коротко про мене. Мене звати Піт. Я музикант, вивчав гру на тромбоні в університеті, грав в оркестрах. Але більшу частину свого професійного стажу я працював з освітніми проєктами, пов’язаними з оркестрами, або з окремими школами, освітньою роботою. Я працюю у Drake Music Scotland близько 17 років, і це я на фото посередині.

Перший, кого я хотів би вам представити, це Кріс Жаквін. Він один із членів-засновників діджитал (цифрового) оркестру. Це фото з виступу в Сінгапурі.

Він розкаже про своє бачення музики та інклюзії.

Кріс (титри у відео): «Я хотів би, щоб музикували всі. Не залежно від того, чи мають вони інвалідність, фізичні вади, чи у них труднощі з навчанням. Вони всі можуть зібратися і створювати фантастичні музичні твори. Ми віримо у те, що дуже важливо чути голоси, чути думки і чути музику людей з інвалідністю. І ми багато працюємо над тим, щоб їх чули.

У наступному відео можна побачити деякі з технологій, які використовує Кріс, і його участь у проєкті кількарічної давнини, на якому він користується технологію Brainfingers. Зараз увімкну вам це відео.

Отже, Кріс Жаквін грає на Brainfingers (мозкопальці), а Brainfingers – це дуже цікавий інструмент. По суті, це обруч на голову з шістьома датчиками, які вловлюють електричні імпульси від будь-якої м’язової активності руху щелепи чи брів. Завдяки крихітним клацанням щелепою Кріс добре виконує твір, який він сам і написав, за допомогою Notion (спеціального програмного забезпечення). У потрібний час він клацає щелепою, що для нього насправді є непростою справою, оскільки гра вимагає нерухомості та статичності, а це те, що йому важко дається.

«Мене звати Кріс Жаквін. Я граю на піаніно і елементах керування у гурті «New Orleans Style». Спершу мені було складно працювати з Cakewalk (програмне забезпечення для музичного виробництва), бо це зовсім новий спосіб роботи. Технофонія (концерт з нагоди святкування 15-річчя «Drake Music Scotland») змінює життя».

*(титри у відео) Кріс Жаквін грає на валторні у гурті «New Orleans Style».

За допомогою технології Brainfingers він виконує головну партію альт саксофона.

Це був твір, написаний Олівером Серлом, композитором, з яким ми не раз працювали разом. Його завдання полягало в тому, щоб поєднати акустичні інструменти з технологіями.

Тут використано три різні технології. Кріс грав з допомогою Brainfingers. У нас також був Skoog – чутливий до натисків куб, який може видавати музичні звуки, і ще промінь-датчик, що вловлює рух і перетворює його на музичні ноти. Завдяки всім цим технологіям, музикант може контролювати звуки рухами і грати у ансамблі.

Ця інклюзивність дуже важлива для нас. Йдеться про те, щоб кожен міг бути частиною чогось більшого, якоїсь великої спільної справи.

У наступному відео один з перших колективів, у роботі з яким ми почали використовувати iPad, що став для нас справді цінним інструментом. Покажу вам трохи більше відео на цю тему, якщо в нас буде можливість поспілкуватися. Це діджитал (цифровий) квартет.

У ньому двоє учасників грають для iPad, один на кубі Skoog і ще один на ноутбуці. Цей твір, що називається «The Deep» (глибина), ми написали у співпраці з музикантами. Сподіваюся, він вам сподобається.

*(написи у відео) Діджитал квартет 2013, Skoog, програма Notion на ноутбуці, що управляється спеціальними перемикачами. Віолончель у додатку Thumbjam на iPad, флейта у додатку Thumbjam на iPad.

Цей твір має партитуру. Те, що Рона грала на ноутбуці, було записаною музикою, яку вона запускає за допомогою низки перемикачів. Були й моменти імпровізації.

Ми виявили, що у роботі з музикантами з різними здібностями та різним ступенем контролю над своїм тілом, дуже важлива можливість певної імпровізації, якась покрокова гра, часом записана музика. І я вважаю, що найкраще поєднувати всі ці підходи.

У мене є ще одне відео, яким хочу поділитися з вами. Я вже згадував раніше, що ми надаємо важливого значення співпраці з іншими людьми. І що нам насправді пощастило зробити в 2014 році, то це попрацювати з Національним джазовим оркестром Шотландії. Це молоді виконавці, які вивчають імпровізацію та виконання джазу. Ми реалізували з ними фантастичний проєкт під назвою «Двічі в одну річку». Відео триває близько 5 хвилин, але воно дасть вам чіткіше уявлення про проєкти, над якими ми працюємо. Сподіваюсь, вам сподобається.

Цей проєкт називався «Двічі в одну річку». Він про поєднання музичних стилів, і мені хотілося, аби він став викликом для всіх учасників.

*(титри) Ніхто ніколи не може увійти двічі в одну річку, бо це не та сама річка, і ніхто не такий, яким був. Геракліт

Тож у нас є віртуози гри на струнних інструментів, і я хочу, щоб вони імпровізували та «дали трохи джазу», рішуче взялися і впоралися з грувами, з якими не звикли мати справу.

Цифрові музиканти, з якими ми працюємо, неймовірно надихають, і я захоплююсь тим, як вони використовують технології. Я хочу спробувати застосувати їх й подивитися, як вони інтегруватимуться з нашою музикою, що походить зі світу джазу.

Кріс каже: «Робота з композитором, вивчення нових технік, можливість побачити, як все працює, ще й стати частиною ансамблю. Це дуже гарно».

*Кріс грає провідну тему за допомогою Brainfingers.

Він знайшов спільну мову з Малкольмом і намагається його підловити. Чудово!

Грати на музичних інструментах з усіма цими музикантами і бути частинкою ансамблю – то неймовірний досвід.

Я, звісно, не знав, яким буде цей тиждень, і не був певен, чого очікувати, коли ми зустрілися, але результат вийшов вражаючий. Це доказ того, що музика долає бар’єри, розумієте?

Релігія, раса, інвалідність – байдуже. Ви все одно можете музикувати разом. Насправді це майже абсолютно не має значення. Ми всі можемо зібратися разом і весело проводити час, граючи музику.

Стефанії почало подобатись виконувати соло-імпровізації (у додатку Thumbjam). Це дивовижно! Одне з найкращого, що я робив у житті. Я вважаю, що Малкольм приголомшливий. Хочеш пограти зі мною знову? Так.

Мрія збулась, чи не так? Твою музику виконують музиканти. Це момент істини. Якось так.

Коли твою музику виконують музиканти, то чого ще бажати? Щиро дякую. Це прекрасно.

Це був проєкт «Двічі в одну річку» з твором, навіяним джазом.

А це Рона Сміт, і я хочу коротко розказати, як вона грає. Дівчина використовує програму Notion, що є програмним забезпеченням для запису звичайної нотації, трохи схожим на Sibelius, Finale та ін. У ній вбудовано функцію відтворення, яку ми поєднали з низкою перемикачів. Тож хоч Роні й важко ворушити руками та пальцями, все ж натискати перемикачі вона може. На фото видно один (синій) за її ліктем, другий (червоний) перед рукою, третій (затулений ноутбуком) біля іншої руки. Користуючись перемикачами, вона може заходити через партитурну програму до відтворення кожної ноти. Синій перемикач дозволяє переходити до наступної частини твору, від частини А до частини Б, а інший – повернутися назад. Загалом схоже на перегортання сторінок та програвання. Рона разом з нами член-засновниця цифрового оркестру.

До вашої уваги короткий уривок з відеозапису першого великого твору, для виконання якого ми спробували зібрати разом усі ці цифрові інструменти. У нас були: цифрова барабанна установка, комп’ютери та ноутбуки, секція iPadів, цілий ряд клавіатур (усі з фігурними нотками) тощо. Твір називався «Початок». Він був написаний у пам’ять про одного з наших дуже дорогих друзів.

Отже, це був діджитал (цифровий) оркестр. Перший його виступ був для нас направду важливою подією. Усі інструменти були цифровими. То був дещо інший проєкт, ніж ті, з якими ми зазвичай працювали.

До того ми збирали різні групи музикантів, доволі часто приходили досвідчені музиканти-акустики та задавали ритм, головну тему та гармонію, а потім ми долучали музикантів з інвалідністю. Ідея цифрового оркестру полягала в тому, щоб створювати власну музику без залучення сторонніх людей. Тож для нас це було дуже цікаво.

* (напис на фото) Сінгапур – Фестиваль справжніх кольорів 2018.

У 2018 році нам трапилася фантастична нагода поїхати до Сінгапуру, де ми взяли участь у фестивалі True Colors Festival («Фестиваль справжніх кольорів»), присвяченому творчості митців з інвалідністю з усього світу. Ми взяли п’ятьох учасників діджитал оркестру: два iPadи, цифрову барабанну установку та два ноутбуки, і виконали на Singapore Indoor Stadium (Сингапурський критий стадіон на 12 000 місць) твір «Полум’я». Ось фото з того виступу, щоб ви розуміли, наскільки цей стадіон великий. Ми три вечори грали перед понад 10 000 людей.

* (текст на відео) Діджитал оркестр. Трансформація звуку, руйнування упереджень.

* Зала Queen’s Hall у Единбурзі (столиці Шотландії). Рона, використовуючи ноутбук з програмою Notion та перемикачі, грає на синтезаторі, маримбі (ударний інструмент, схожий на ксилофон) та арфі.

Кріс грає мелодію на гітарі за допомогою Brainfingers та програм Notion.

*Сингапурський критий стадіон. Ендрю виконує партію ханг драма (ударний інструмент, віддалено схожий на глюкофон) у програмі Thumbjam. Стівен грає партію маримби на Roland V-drums (електронна барабанна установка). Через блютуз на iPadі тембр міняється на акустичні барабани. Кріс, клацаючи зубами, грає на басі.

*23, 24 і 25 березня 2018 року. Наші музиканти виступали перед більш ніж 10 000 глядачів. Фантастичний досвід. Переліт з Единбурга до Манчестера, потім з Манчестера до Сінгапуру з чотирма людьми на колісних кріслах, необхідним супроводом та дозволами супроводжувався численними логістичними та організаційними труднощами. Але воно було того варте.

Далі покажу вам відео виконання композиції «Схема», написаної на наше замовлення шотландським скрипалем. Це знову ж таки є демонстрацією деяких технологій, які ми комбінуємо, та приклад результатів нашої роботи. Усі ці музиканти працювали з нами та брали участь у різноманітних проєктах. Декого із них ми знаємо ще зі школи, а більшість із них уже закінчила навчання.

Ділюся з вами цим відео, тому що це особливий твір, створений на наше прохання композитором у рамках підготовки до ювілейного концерту DrakeMusic.

Одна з тем, яка, на мою думку, може вас найбільше зацікавити, це – використання нами iPadів. У мене є невеликий розділ презентації, присвячений саме цьому питанню.

Передусім, маю згадати одну із наших репетиторок та керівниць – Клер Джонсон, яка користується колісним кріслом і має порушення слуху. Та попри те, що вона є людиною з інвалідністю, у неї неймовірні знання у сфері технології, а ще вона дуже креативний музикант. Вона працює безпосередньо з учасниками iPad Квартету або iPad Ансамблю (залежить від кількості учасників). А це iPad із встановленим додатком ThumbJam. Цей додаток ви, гадаю, зможете знайти самостійно і, якщо він вас зацікавить, придбати його для себе. Він коштує близько 8 фунтів.

ThumbJam – порівняно недорога програма, яка працює на iPadі, з неймовірними звуками та приємним візуальним рішенням. Ми якось їздили на північ Норвегії до музикантів, які працюють у тому ж напрямку, що й ми.

* На фото iPad з встановленим додатком ThumbJam на тлі північного краєвиду. На екрані видно фігурні нотки, що вбудовані в програму. Цей додаток пов’язує фігурні нотки і цифрові технології.

На наступному відео iPad квартет виконує один із творів Клер.

*(напис у відео) Таємничі ночі. Будьте допитливими.

Увімкнений Арпеджіатор у додатку ThumbJam. Використання мікрофонного входу MIDI контроллера у ThumbJam. «Лінійний дует» – один iPad контролює параметри іншого. Ми зробили для цього патч за допомогою додатка TOUCH OSC. Ось так коротко про iPad i ThumbJam.

На завершення розповім про великий твір, над яким ми працювали з ансамблем Hebrides, професійними музикантами з Единбурга, що виступають по всій Шотландії та за кордоном. Вони створили квартет виконавців, щоб допомогти нам виконати «Симфонію інструментів» Бена Ланна. Бен Ланн — композитор з аутизмом, який також диригує. Звучить грандіозно. Щоб ви розуміли, яких масштабів сягають деякі з наших проєктів.

Це були Бен Ланн і «Симфонія інструментів». Я можу розказати більше про iPad, використання ноутбуків, деякі сенсорні технології. Ми розуміємо, що технології, звичайно, є досить спеціалізованою сферою. Деякі з них можуть бути доволі дорогими, і, власне, одна з причин, чому ми так часто використовуємо iPadи, полягає в тому, що вони відносно широко доступні в шотландських школах, а програми до них можуть бути значно дешевшими, ніж, можливо, необхідність мати ноутбук, програмне забезпечення тощо.

Узагальнюючи все вищесказане, підсумую. Наша головна мета полягає в тому, щоб люди, які не мають доступу до занять музикою, мали можливість музикувати. Ми віримо, що це можливо. Потрібно просто знайти відповідні методи та інструменти. Щиро дякую за увагу.

Меню доступності